Till innehållet
Till startsidan Till startsidan

Om du inte är nöjd

Vi vi​ll att du som kund ska känna dig nöjd med ditt val av försäkringsbolag​

Om du inte gillar vårt beslut och tycker att vi gjort fel vill vi att du hör av dig till oss. I många fall kan vi lösa ditt ärende direkt över telefon, ibland måste vi sätta oss djupare in i vad som hänt. Vi försöker alltid återkomma så fort vi kan till dig.​​

Hör av dig till oss först

Om du inte är nöjd med beslutet i ditt ärende eller hur du blivit bemött, ber vi dig vända dig till den som handlagt ärendet. Kontaktuppgifterna hittar du i beslutsbrevet från handläggaren.

En kontakt med din handläggare är oftast tillräckligt för att situationen ska klaras upp. Du kan även begära att ditt ärende ska omprövas av en ansvarig på avdelningen. Handläggaren ber dig i så fall om en skriftlig beskrivning av vad du är missnöjd med.  

Använd webbformulär eller brev

Du kan också använda vårt webbformulär för klagomål. Aktsam är en del av Trygg-Hansa, så formuläret finns på Trygg-Hansas webbplats. 

Klagomålsformulär

Vill du hellre skicka ett brev? Då använder du den här adressen: 

Klagomålsansvarig ,
106 26 Stockholm 

Klagomålsansvarig är Leif Holmberg

Försäkringsnämnden

Försäkringsnämnden är en självständig instans inom Trygg-Hansa som kan överprova Aktsams beslut. Detta då Aktsam är en del av Trygg-Hansa.

All prövning som sker i nämnden är kostnadsfri och dess beslut är bindande för oss. Försäkringsnämnden prövar många slags ärenden, men inte sådana som rör medicinska frågor och ärr, eller ärenden där muntlig bevisning behövs. Nämnden prövar inte heller ärenden där anspråket är lägre än 1 000 kronor, eller högre än 1 miljon kronor. Läs mer om Försäkringsnämnden på Trygg-Hansa

Du måste göra din begäran om prövning senast sex månader räknat från den dag då vårt slutliga beslut är daterat. Om du vill överklaga ett beslut där du vill ha ersättning från någon annans försäkring måste den personen godkänna att ärendet prövas.

Så här gör du en anmälan till försäkringsnämnden

  1. Fyll i Anmälan till Försäkringsnämnden (pdf)
  2. Skicka in din anmälan tillsammans med allt skriftligt material som du vill lägga fram;  via e-post till forsakringsnamnden@trygghansa.se eller som brev tilll Försäkringsnämnden, 106 26 Stockholm

Andra vägar för rådgivning och prövning

Det finns flera ställen dit du som privatperson kan vända dig för att få rådgivning i frågor som rör försäkring eller skadereglering. Det finns också flera instanser som kan pröva våra beslut. 

De alternativa nämnderna är helt fristående från försäkringsbolagen. Innan du vänder dig till någon av dessa nämnder bör du ha framfört ditt klagomål till Aktsam eller Trygg-Hansa, antingen till handläggaren eller klagomålsansvariga. 

  • Konsumenternas Försäkringsbyrå är en stiftelse som ger alla privatpersoner oberoende fakta och vägledning inom försäkringsområdet. Det övergripande uppdraget är att hjälpa konsumenter att fatta välinformerade beslut inom det finansiella området.Mer information finns på byråns webbplats: konsumenternas.se​

  • Konsumentverket (Hallå konsument)
    Konsumentverket driver den rikstäckande upplysningstjänsten Hallå konsument, tillsammans med 15 andra myndigheter. Dit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbar konsumtion. Mer information finns på webbplatsen hallakonsument.se

  • Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Konsumentvägledningen kan hjälpa dig att hitta information om varor och tjänster. De kan också visa dig hur du tyder och skriver avtal inför köp av varor och tjänster. Mer information finns på hallakonsument.se

  • Om ditt klagomål gäller en produkt eller en tjänst du har köpt på nätet kan du välja att använda dig av webbplatsen Tvistlösning av varor och tjänster köpta på nätet, framtagen av EU. Förutom att varan eller tjänsten ska vara köpt på nätet måste den även vara köpt inom EU. Läs mer på deras webbplats: ​ec.europa.eu

  • Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ARN är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Din anmälan till ARN ska ha kommit in senast ett år efter det att du reklamerat till försäkringsbolaget. Företaget får sedan yttra sig, innan ARN rekommenderar en lösning av tvisten. 

    Läs mer om Allmänna reklamationsnämnden på deras webbplats:www.arn.se

    Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm

  • Ansvarsförsäkringens Personskadenämnd (APN)

    APN är inte ett alternativt tvistlösningsorgan. ​APN prövar skaderegleringsfrågor som rör ersättning för personskada inom ansvarsförsäkring och annan försäkring. Nämndens syfte är att verka för en rättvis och enhetlig skadereglering oavsett vilket försäkringsbolag som har handlagt din skada. Prövningen i nämnden görs på begäran av försäkringsbolaget innan bolaget tar beslut i ersättningsfrågan. Nämnden prövar inte frågan om försäkringsfall har uppkommit eller frågor om preskription. Om du vill att nämnden ska pröva ditt ärende ska du kontakta Trygg-Hansa. 

    Mer information finns på www.forsakringsnamnder.se

    Nämnden för Rättsskyddsfrågor (FNR)

    FNR prövar tvister som rör rättsskyddsförsäkring samt det juridiska ombudets kostnader och lämplighet i ärenden som rör personskador i trafiken. Din anmälan till FNR ska göras senast 12 månader från det att klagomålet lämnades in till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget yttrar sig över anmälan och därefter lämnar FNR ett rådgivande yttrande. 

    Mer information finns på nämndens webbplats:​​www.forsakringsnamnder.se

    FNR Svensk Försäkrings Nämnder, Nämnden för Rättsskyddsfrågor, Box 24067, 104 50 Stockholm. 

    Patientskadenämnden (PSN)

    Patientskadenämnden prövar tvister om ersättning enligt patientskadelagen och lämnar rådgivande yttranden i ärenden. Nämnden verkar för en enhetlig och rättvis tillämpning av patientskadelagens regler om patientskadeersättning. Om du inte är nöjd med Trygg-Hansas beslut kan du kontakta oss och begära att ärendet prövas i Patientskadenämnden.

    Mer information finns på nämndens webbplats www.patientskadenamnden.se

    Personförsäkringsnämnden (PFN)

    PFN prövar tvister som rör sjuk-, olycksfalls- och livförsäkring, när det behövs en medicinsk bedömning för att avgöra tvisten. Efter att nämnden fått din anmälan yttrar sig försäkringsbolaget och därefter lämnar PFN ett rådgivande yttrande.​ 

    Mer information finns på nämndens webbplats:​www.forsakringsnamnder.se​

    PFN Svensk Försäkrings Nämnder, Personförsäkringsnämnden, Box 24067, 104 50 Stockholm 

    Trafikskadenämnden (TSN)

    Trafikskadenämnden prövar tvister om ersättning till personer som skadats i trafiken. Den som råkat ut för en personskada i trafiken kan ha rätt till ekonomisk ersättning i form av trafikskadeersättning. Trafikskadenämnden finns till för att den som skadats ska få en rättvis och skälig ersättning utifrån gällande lagstiftning och praxis. 

    Om du inte är nöjd med Trygg-Hansas slutliga beslut i ett sådant ärende kan du ansöka om tvistlösning hos Trafikskadenämnden. 

    Mer information finns på nämndens webbplats:​www.trafikskadenamnden​.se

  • Du kan också vända dig till domstol. Då kan din rättsskyddsförsäkring hos Trygg-Hansa eller andra bolag inom vår koncern ge dig rätt till ersättning för dina ombudskostnader i samband med tvisten, även om vi är motpart. Svensk lag tillämpas på avtalet. 

    Mer information finns på upplysningstjänstens webbplats: domstol.se